Fler fritidsintressen – färre prylar.

 

Utbudet av aktiviteter växer och våra fritidsintressen blir fler och fler. Som konsumenter jagar vi nya upplevelser att prova-på. Med fler intressen kommer vi bli allt mindre intresserade av att äga vår utrustning. Det här påverkar redan hela branscher och utgör både hot och möjligheter. Det har redan påverkat husvagnsmarknaden och skidbranschen och fler branscher står på tur.

Dykresa i jul, skidåkning på sportlovet och cykelweekend till våren.

Det är fler och fler saker som pockar på vår uppmärksamhet och som vi vill ta del av. Det gäller tv-program, inredning, fritidsaktiviterer. och konsumtionscyklerna blir kortare och kortare. Tillhörighet blir allt mer flyktigt. Vi vill inte definiera oss lika tydligt längre genom bil, fritidsintressen eller musiksmak. Man är inte hårdrockare eller syntare utan man lyssnar på indie när melankolin slår till, rock till träningen och house på helgen.

Semestern är inte bara 4 veckor i juli och man har inte samma tradition att semestra på samma sätt år efter år. Min farmor och farfar vandrade alltid i svenska fjällen. De bilade till Grövelsjön, Abisko och Riksgränsen och använde det de hade, satte på sig tjocktröjan, arbetarbyxorna och gummistövlarna. De sparade och skaffade sig med åren vandringskängor, Fjällrävenkläder, termos, kartor, tält. Saker som kom till nytta på helgerna när de vandrade i skogen hemma.

Idag vill vi fjällvandra en kortvecka på hösten, det räcker. Sedan drar vi en dykresa till värmen runt jul, en veckas skidåkning på sportlovet, bokar en husbilssemetster med ungarna och rundar av med en cykelweekend i Toscana. Vi konsumerar fler upplevelser och med ett flyktigare beteende.

Vi vill inte längre äga allt.

Det här påverkar tveklöst vårt sätt att konsumera, viljan och möjligheten äga sin utrustning minskar. Enligt Handelns Utrednings Institut (HUI) är konsumentbeteendet förändrat och detaljhandeln minskar medan vi lägger mer pengar än någonsin på resor och restauranger.

Samtidigt sker en “prylifiering” av våra liv där vi vill ha all bekvämlighet alltid. Espressbryggare på fjällturen, gps på MTB-rundan och funktionskläder på kvällrundan runt kvarteret blir alla “livsviktiga” tillbehör.

Intressena blir fler och prylarna känns allt mer oumbärliga. Det beteendet har lång tid drivit på konsumtionen men jag tror att vi befinner oss i en brytpunkt där vi inte längre vill äga allt. Vi vill i allt högre grad dela eller hyra det vi behöver, framför allt det vi behöver lite mer sällan.

  • Försäljningen av alpina skidor till konsument minskar – uthyrningen har samtidigt ökat explosionsartat.
  • Försäljningen av husvagnar och husbilar har helt planat ut men campingövernattningarna ökar och efterfrågan på hyrkoncept ökar.
  • Marknaden för fritidsbåtar har senaste 6 åren minskat med 60%.
  • Uthyrningsbutiker så som sporthyra.se och rent4nature.se ser dagens ljus.

Nya utmaningar och affärsmöjligheter.

Visst finns det en konjunkturpåverkan på siffrorna ovan, speciellt för de mer kapitalkrävande varorna. Men för dig som jobbar med att sälja utrustning eller med prylintensiva upplevelser finns all anledning att tänka efter hur den här beteendeförändringen påverkar. Om gästen känner att investeringen i kunskap och utrustning blir för stor kommer hen att välja en annan upplevelse istället. Det finns så många alternativ som har lägre tröskel.

Det öppnar samtidigt upp för nya möjligheter. Nya uthyrningskoncept, abonnemang, klippkort eller varför inte pooler där man delar på utrustningen precis som i bilpooler. Har finns många möjligheter för kreativt lagda entreprenörer att utveckla och finna lösningar. Efterfrågan på sport- och fritidsutrustning kommer bara att öka och samtidigt är användandet på människors befintliga utrustning  lågt, alltså en ledig kapacitet. En idé kan vara att skapa en mötesplats, ett slags airbnb.com för sport- och fritidsutrustning.

Det som det inte råder någon tvekan om är att lösningarna stavas T I L L G Ä N G L I G H E T och E N K E L H E T. Känslan av att man utan egentliga förberedelser, förkunskaper och allt för stora uppoffringar får en riktigt stor upplevelse.

Vilka möjligheter tror du att beteendeförändringen skapar? Diskutera i kommentarsfältet nedan.

Den här texten är tidigare publicerad i vårt månadsbrev, A FEW News.

Källor

  1. Husvagnsbranschens Riksförbund
  2. Statistiska centralbyrån SCR
  3. HUI Research
  4. SLAO/SCR/Kairos Future
  5. Swedboat

jul, 03, 2013

0

SHARE THIS