3 största trenderna från charterbranschen.

En av trenderna - förbud mot hink-och-spade.

En av trenderna – förbud mot hink-och-spade.

Vi har utifrån charterjättarnas mediarapportering sammanställt de tre tydligaste trenderna just nu. Den här texten är tidigare publicerad i vårt smarta månadsbrev.

  1. Målgruppsanpassning(!)
    Ja, jag vet. Det är helt sjukt att 2013 skriva den rubriken men det är tragikomiskt nog det hetaste inom chartern och även hotellbranschen just nu även om det kallas konceptualisering. För att inte raljera allt för mycket ska jag förtydliga att man självklart har målgruppsanpassat tidigare med golfresor, romantikpaket och redan 1962 drog Club 33 igång resor för unga mellan 18 och 33 år. Men det har mest handlat om att paketera sitt standardutbud med kringprodukter för att locka olika målgrupper. Nu handlar det om att på riktigt titta på vad olika målgrupper söker och i grunden skapa eller anpassa främst hotellen. Två exempel är Vings Sun Prime och Fritdsresors Blue Couples-koncept som både riktar sig till vuxna och där barn och hink- och spade är förbjudna. Ett annat exempel är från Fritidsresor som märker av ett hårt tryck när moderna familjekonstellationer med “mina, dina och våra” barn ska ut och resa och inte passar in i de klassiska dubbel- eller familjerummen. Fritidsresor kör även konceptet Splash-world, hotell med egna vattenland. Det tar tid och är kostsamt att  anpassa hotellutbudet och för att snabbt lösa det dammar man av den gamla våningssängen igen som en temporär lösning. Med fler bäddar i rummen blir också priset per person lägre. Räkna med att det inom snar framtid kommer erbjudas riktiga Blue Bonusbarn-koncept. Jag behöver nog inte ens nämna alla de träningskoncept som lanserats sista två åren, två exempel är Frittes Magic Life och Apollos träningsresor till Playitas Resort. 
  2. Egenägda hotell regerar.
    Som ett resultat av konceptualiseringstrenden ökar charterbolagen antalet egenägda hotell. Anledningen är att det är lättare att skapa bra hållbara koncept när man äger  men framför allt är det ett sätt att skapa egna unika produkter i en bransch där den upplevda skillnaden mellan att resa med charterbolag A eller B är mycket liten. Försäljningen av dessa egna koncept går dessutom som tåget, under den försäljningsmässigt extremt viktiga månaden januari rapporterade Ving att sommarbokningarna  ökat med 40 procent på Sunwing Family Resorts och 80 procent på Sunprime Hotels.
  3. Svenskarnas ändrade semestervanor börjar märks i produkterna.
    Det har under lång tid pratats om svenskarna ändrade semesteruttag, där antalet svenskar som tar ut 4-5 veckors sommarsemester i juli stadigt minskar till förmån för fler men kortare ledigheter spridda över året. Det är en långsam förändring som synts som små procentuella ändringar i statistiken men ännu inte påverkat resebranchen i någon större utsträckning. (Då har vår vilja att göra resor längre bort när vi väl är ledigt märkts mer.) Du känner säkert till uttalanden som tex Apollos.

    Samhället har förändrats och svenskarnas semestervanor likaså. Idag är fler projektanställda och jobbar i företag med internationella kopplingar vilket ställer andra krav på tillgänglighet även under högsommaren. Sett över tid märks det att resmönstret ändrats”, säger Kajsa Moström, informationschef på Apollo.

    Men nu börjar signaler om att det ändrade semesterbeteendet påverka produkterna. På detta tema testar Fritidsresor nu i höst weekendcharter och minivecka till Kreta från Göteborg och Köpenhamn. De har sett denna förändring och märkt en ökad efterfrågan på kortare resor till solen. Om testet faller väl ut är de öppna att prova konceptet till från resmål och från fler flygplatser.

Vad tycker du? Är det något som saknas eller tycker du något är stendött? Kommentera och argumentera gärna i kommentarsfältet. 

Mer läsning

    • Ving själva har listat sex restrender för 2013. Läs mer